[image: image1.jpg]YOPYXEHRE
1 HOBUHAPA
CPEI/IJE





Višejezični mediji - tri godine posle privatizacije

Istraživanje efekata privatizacije na održivost i rad višejezičnih medija

Decembar 2018. godine

Istraživanje je nastalo u okviru projekta "Višejezični mediji tri godine posle privatizacije - Istraživanje efekata privatizacije na održivost i rad višejezičnih medija", koji je sufinansiran iz budžeta Republike Srbije - Ministarstva kulture i informisanja i Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave.

Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Sadržaj
1. O istaživanju

2. Uvod

3. Programi na jezicima nacionalnih manjina

3.1. Broj jezika i obim programa u pojedinačnim medijima (2016-2018. godina)
4. Izazovi privatizacije medija na jezicima nacionalnih manjina
5. Projektno sufinansiranje medija na jezicima nacionalnih manjina

5.1. Iznosi dodeljeni medijima na jezicima nacionalnih manjina na konkursima za projektno sufinansiranje 

6. Zaključak

Sajt „Komšijske novosti“ (www.komsijskenovosti.rs) istraživao je u okviru projekta „Višejezični mediji - tri godine posle privatizacije“ kakva je, nakon privatizacije, situacija u medijima koji imaju programe na jezicima nacionalnih manjina. Želeli smo da saznamo da li i dalje postoje programi na manjinskim jezicima, u kom obimu i da li je došlo do promene u broju zaposlenih. Takođe, interesovalo nas je kakva je finansijska situacija u ovim medijima i da li projektno sufinansiranje medija pomaže održivosti ovih programa. 

Cilj projekta bio je da se uporede podaci do kojih su došle Komšijske novosti 2016. godine, sa situacijom u istim medijima danas. Predmet istraživanja bilo je 29 medija koji su imali programe na jezicima nacionalnih manjina, a koji su, po Zakonu o javnom informisanju i medijima, morali biti privatizovani do 31. oktobra 2015. godine. Po ovom Zakonu, u slučajevima gde nije bilo zainteresovanih kupaca ili u medijima za koje nije bio raspisan javni poziv za prodaju, akcije su morale biti besplatno prenete na zaposlene koji na to imaju pravo, odnosno koji ranije nisu preuzimali akcije državnih preduzeća. Formalno, privatizacija medija u ovom trenutku trebalo bi da je okončana, ali je ovo istraživanje pokazalo da još uvek postoje mediji koji nisu privatizovani. 
U istraživanju smo bili fokusirani prvenstveno na obim programa - da li i dalje postoje medijski sadržaji na jezicima manjina koji su postojali i pre privatizacije, kao i da li je došlo do promene obima medijskog sadržaja. Naročito nas je interesovalo da li je došlo do ukidanja pojedinih programa i koji su razlozi za to. 
Osim programa, fokus ovog istraživanja bili su i zaposleni u medijima - da li je u međuvremenu došlo da promene broja zaposlenih ili ne i koji su razlozi promena. 

Istraživanje je rađeno u septembru i oktobru 2018. godine. Podatke smo dobili u telefonskim razgovorima sa vlasnicima, direktorima, urednicima i novinarima redakcija na jezicima manjina. Od 29 anketiranih, samo Radio televizija Pančevo, bez obrazloženja, nije želela da učestvuje u ovom istraživanju. 

Anketom su bila obuhvaćena dva nedeljnika i 26 elektronskih medija (radija i televizija). Od 26 medija, pet su televizije, šest radija, a ostalih 15 medijskih kuća  imaju i radio i televiziju. 

Podatke o iznosima sredstava koji su dobijali posmatrani mediji na različitim konkursima za sufinasiranje medijskog sadržaja dobili smo praćenjem projektnog sufinansiranja i prikupljanjem dokumenata koji su obljavljeni na sajtu www.finansiranjemedija.rs.
2. UVOD
Situacija u privatizovanim medijima na jezicima nacionalnih manjina neznato je pogoršana u odnosu na naše istraživanje iz 2016. godine. Tadašnji podaci pokazali su da od 43 medija koji su imali programe na jezicima nacionalnih manjina, a čiji osnivači su bile lokalne samouprave, skoro trećina, (14 medija) je ugašena. Ostalih 29 koji su opstali posle privatizacije, postoje i danas. Obim programa i broj zaposlenih je uglavnom na nivou iz 2016. godine, s tim da su u tri medija ukinuti programi na jezicima manjina. Većina medija je privatizovana prodajom kapitala, njih 17, a u devet slučajeva akcije su podeljene zaposlenima. 
U toku privatizacije bilo je i primera da su ugovori o prodaji kapitala više puta raskidani, jer vlasnici nisu ispunjavali preuzete obaveze. 

U Nedeljnim novinama iz Bačke Topole dva puta su raskidani ugovori sa kupcima koji nisu ispunjavali ugovore. Nešto bolje su prošli Q media iz Kule, Reč naroda iz Požarevca i TV Pirot sa po jednom poništenom privatizacijom. U RTV Trstenik su dvoje „potencijalnih kupaca“ koji su ponudili najviše novca na aukcijama odustali od kupovine medija. U većini slučajeva prenosa akcija bez naknade na zaposlene, nije bilo zainteresovanih kupaca za ove medije. U toku privatizacije, veliki broj zaposlenih je uzimao otpremnine i odlazio iz medija (RTV Pančevo, Niška televizija, Radio Subotica, Sandžačka TV mreža iz Tutina, Radio Medveđa, RT Kruševac, KCN TV Jagodina, RTV Caribrod, RTV Stara Pazova, RTV Bor i Reč naroda Požarevac). Loša finansijska situacija, koja najviše pogađa lokalne medije, kadrovska osipanja, kao i nedostatak sredstava za ulaganje u tehničku opremu dodatno je otežavala njihov položaj. 
Jedna od posledica privatizacije i medija na jezicima nacionalnih manjina je koncentracija kapitala, odnosno vlasnici dva ili više medija su postala ista pravna ili fizička lica. 

Istraživali smo i projektno sufinansiranje medija. Podaci do kojih smo došli pokazuju da su svi mediji koje smo istaživali učestvovali i dobijali sredstva na konkursima Ministarstva kulture i informisanja i Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama, za medijske sadržaje na jezicima nacionalnih manjina. Iznosi koji su im dodeljivani su različiti i kreću se od 150.000 do 750.000 dinara. Posmatrani mediji učestvovali su i na drugim medijskim konkursima, a podaci do kojih smo došli pokazuju da su najviše sredstava dobijali od matičnih opština. Međutim, i tu nema pravila. Upoređujući odobrena sredstva tokom tri posmatrane godine (2016, 2017. i 2018.) evidentno je da su dodeljena sredstva iz godine u godinu različita, višestruko umanjena ili uvećana. Ta neujednačenost dovodi do nestabilnosti i nemogućnosti dugoročnog planiranja poslovanja. 

Programi na jezicima manjina nisu pretrpeli veću promenu u odnosu na prethodni posmatrani period. U većini medija obim programa je ostao kao i 2016. godine. U tri slučaja (Niška televizija, RTV Bor i Informativni centar Odžaci) ukinuti su sadžaji na jezicima manjina. Izuzetak je nedeljnik Reč naroda iz Požarevca, u kome je započeto objavljivanje sadržaja na slovenačkom jeziku. Inače,  pre privatizacije nedeljnik nije imao sadržaje na slovenačkom jeziku. 
3. PROGRAMI NA JEZICIMA NACIONALNIH MANJINA

Po Zakonu o javnom informisanju i medijima, u medijima koji su privatizovani prodajom kapitala, obaveza novih vlasnika je da pet godina od privatizacije zadrže isti obim medijskih sadržaja na jezicima nacionalnih manjina. Po istom Zakonu, mediji koji su privatizovani prenosom besplatnih akcija na zaposlene, nisu imali tu obavezu. RTV Bor i Informativni centar Odžaci (IC Odžaci) privatizovani su prenosom akcija na zaposlene, pa nisu bili u obavezi da zadrže ovu vrstu programa. U IC Odžaci ovi programi su ukinuti i pre privatizacije. U borskom mediju emitovani su programi na vlaškom u trajanju od dva sata mesečno, a u Odžacima na mađarskom i slovačkom. Kao razlog gašenja ovih programa, mediji u oba slučaja navode nedostatak finansijskih sredstava. Niška televizija privatizovana je prodajom kapitala, a imala je program na bugarskom jeziku. Kako su nam rekli u ovom mediju, to je bio projekat koji je podržalo Ministarstvo kulture, tako da nisu bili u obavezi da zadrže programe na bugarskom jeziku.
Ostali mediji zadržali su isti ili sličan obim programa kao pre dve godine. Međutim, velika je razlika u posmatranim medijima. U većini medija u Vojvodini, kao i onima koji se nalaze u pograničnom području, postoje programi na jezicima manjina. Oni imaju novinare ili redakcije i program emituju na manjiskom jeziku svakodnevno ili više puta nedeljno. Takođe, u Vojvodini ima medija koji imaju višejezične programe. Drugi slučaj su mediji koji emituju sat-dva programa nedeljno ili mesečno na jeziku nacionalne manjine (uglavnom romskom) i koji za te programe angažuju prevodioce ili prezentere. Ti programi se uglavnom finansiraju projektno ili je njihovo emitovanje ranije počelo po nekom projektu. Takav slučaj je u RTV Trstenik (jedna emisija nedeljno, sa dve reprize na romskom), RTV Raška (sat i po do dva nedeljno na romskom), TV Pirot (40 minuta mesečno na romskom), KCN TV Jagodina (dva sata mesečno na romskom), RTV Šid (po sat nedeljno na rusinskom i slovačkom), Novosadska televizija (sat i po nedeljno na slovačkom i dva i po sata nedeljno na mađarskom) i RT Kruševac (do 10 minuta dnevno na romskom). 

Većina posmatranih medija zadržala je isti ili sličan obim programa. U pitanju je 15 medija - TV Vranje, Informativni centar Tutin (sada Sandžačka TV mreža), RTV  Bujanovac, RTV OK Kovačica, Nedeljne novine Bačka Palanka, Radio Regije Bačka Topla, Radio Bela Crkva, Novi Radio Petrovec, Informativno propagandni centar Kula  (sada Q media), KCN TV Jagodina, RTV Carobrod, RT Kruševac, RTV Stara Pazova, RTV Novi Pazar i Radio Medveđa. 

U pet medija došlo je do smanjenja obima programa. U Radio Bačkoj ukinuti su programi na hrvatskom, mađarskom, rumunskom i romskom, a ostao je program na slovačkom jeziku. U RTV Trstenik umesto sat vremena nedeljno emituje se polusatna emisija nedeljno (sa reprizom) na romskom jeziku. U RTV Preševo, gde je nekada postojao celodnevni program na albanskom, zbog teške finansijske situacije i smanjena broja zaposlenih, sada se emituje višesatni program na albanskom jeziku. U RTV Šid program na slovačkom jeziku upola je manji - umesto dva sata nedeljno, sada se emituje jedan sat nedeljno. Program na rusinskom jeziku emituje se u istom obimu kao ranije - sat vremena nedeljno. TV Pirot umesto sat i dvadeset minuta mesečno, sada priprema jednu emisiju od 40 minuta mesečno na romskom jeziku.

U tri medija zabeleženo je povećanje medijskog prostora za programe na jezicima manjina. U nedeljniku Reč naroda Požarevac osim strane na vlaškom, sada se objavljuje i strana nedeljno na slovenačkom jeziku. U Novosadskoj televiziji program na mađarskom je povećan sa sat i po, na dva i po sata nedeljno. U RTV Raška umesto sat vremena, sada se emituje do dva sata nedeljno na romskom jeziku.
Radio Subotica je u jednom trenutku bila pred gašenjem i nisu emitovani programi na jezicima manjina. Posle privatizacije, vraćeni su programi na mađarskom, hrvatskom i bunjevačkom, a u planu je i obnova programa na nemačkom jeziku. U ovom mediju je i potpuno promenjena programska šema - umesto smenjivanja programskih blokova na različitim jezicima, emituju se naizmenično prilozi na jezicima manjina. Jutarnji program u ovom mediju vode dva voditelja na mađarskom i srpskom jeziku. U ostatku programa, na svakih sat vremena emituje se po tri priloga na različitim jezicima (mađarski, hrvatski, bunjevački i srpski).  

U analiziranim medijima program se emituje na 11 jezika - mađarski, slovački, rusinski, češki, romski, rumunski, namački, ukrajinski, bugarski, bosanski i albanski. Takođe, jedan medij objavljuje sadržaj na slovenačkom jeziku, koji zvanično nije u službenoj upotrebi u Srbiji. 
Među analiziranim medijima postoje i velike razlike u broju jezika na kojima se program emituje. Više od polovine, odnosno 15 medija, imaju programe na  jednom manjinskom jeziku. Od toga pet ima medijske sadržaje na romskom, tri na albanskom, po dva na bugarskom i bosanskom i po jedan na vlaškom, slovačkom i ukrajinskom. Tri medija imaju programe na dva jezika, a po tri medija programe na tri i četiri jezika. Neujednačena je i programska satnica sadržaja na jezicima nacionalnim manjina. Neki mediji imaju jednosatne programe mesečno, dok neki imaju celodnevne programe na jezicima manjina (Sandžačka TV mreža, RTV Bujanovac i RTV Novi Pazar).

Kada je u pitanju saradnja sa nacionalnim savetima, iskustva anketiranih medija su različita - od dobre saradnje do nepostojanja komunikacije. U nekim slučajevima mediji sarađuju i sa NVO koje se bave pravima manjinskih zajednica i na taj način se artikulišu problemi sa kojima se njihovi pripadnici suočavaju.

Projektno sufinansiranje medija se u nekoliko slučajeva pokazalo kao dobar način za podsticanje i opstanak programa na jezicima manjina. U nekim medijima programi na manjinskim jezicima su i započeti kao projekti koje je sufinansirala opština, ministarstvo ili prokrajinski sekretarijat. KCN TV Jagodina i TV Pirot su nastavili sa emitovanjem programa na jezicima manjina i po završetku projekta, a u Niškoj televiziji i RTV Bor su ukinuti po zvaršetku projekta. 

Najveći problem sa kojima se suočavaju anketirani mediji je finansijska situacija i nedostatak kadra. Lokalni mediji inače su u nepovoljnijem finansijskom položaju od nacionalnih. Prihodi od marketinga su nedovoljni, tako da se lokalni mediji uglavnom finansiraju od novca koji dobijaju na konkursima za medijske projekte. Ipak, i taj izvor prihoda je neizvestan, jer podaci pokazuju da su izdvajanja za medijske projekte iz godine u godinu različita. Nedostatak kadrova takođe je problem, ali mnogo manji u medijima u pograničnim oblastima, nego u centralnim delovima Srbije. 

Mediji u Vojvodini, gde živi veći broj pripadnika manjina na istom prostoru imaju i dužu tradiciju i ukorenjenost, u odnosu na medije u centralnoj Srbiji. U njima postoje i redakcije na jezicima manjina, stalno zaposleni, a programi na jezicima manjina se emituju svakodnevno. Slična situacija je i u pograničnim delovima centralne Srbije, gde se većina programa emituje na manjinskom jeziku.

3.1 Broj jezika i obim programa u pojedinačnim medijima (2016-2018. godina) 
Informativni centar Bačka Topola, Radio Regije - ima i dalje program na tri jezika - rusinskom, slovačkom i mađarskom. Program na rusinskom i slovačkom se emituje pola sata dnevno, a u ovim redakcijama radi po jedan novinar. Imaju, kako kažu, dobru saradnju sa slovačkim i rusinskim kulturnim centrima. U toku dana imaju i nekoliko sati programa na mađarskom jeziku, kao što su imali i ranije. Međutim, broj novinara u mađarskoj redakciji je prepolovljen - sa četiri na dva (jedan je napustio redakciju, a drugi otišao u penziju). Vesti objavljuju na tri jezika. Imaju i svoju Fejsbuk stranicu.

Inače, Informativni centar Bačka Topola prodat je u drugom krugu privatizacije 2015. godine Udruženju za regionalnu komunikaciju (URKO) iz Pačira. Pre privatizacije u ovom mediju bilo je 12 stalno zaposlenih i nekoliko spoljnih saradnika.

BC info, Radio Bela Crkva je nastavio da emituje program na četiri jezika: mađarskom, češkom, rumunskom i romskom. Broj zaposlenih je ostao isti – pet, ali imaju i saradnike iz saveta nacionalnih manjina. 

Ovaj radio je 2015. godine kupio Jovica Burkić. Tada je bilo petoro zaposlenih, od kojih su dvoje uzeli otpremnine.

Novi radio Petrovec (nekada Informativni centar Bački Petrovac, pa Radio Petrovac) i dalje ima celodnevni program na slovačkom jeziku. U toku dana se pet puta emituju vesti i jedna centralna informativna emisija na slovačkom jeziku. Pre dve godine bilo je četvoro zaposlenih u ovom mediju. Trenutno je zaposleno troje, kojima pomažu i tri honorarna saradnika.

Ovaj medij privatizovan je 2015. godine prodajom kapitala firmi Agroplod d.o.o. iz Gložana, koja je u vlasništvu Jarmile Bohuš.

Informativno propagandni centar Kula, sada Q media i dalje na radiju emituje program na četiri jezika: nemačkom, mađarskom, rusinskom i ukrajinskom. Program na mađarskom i rusinskom emituje se sat i po dnevno, na ukrajinskom sat vremena nedeljno i na nemačkom jeziku pola sata mesečno. U međuvremenu, počeli su da emituju program i na televiziji - po jedanput nedeljno na rusinskom i mađarskom jeziku. Imaju trojezični sajt - srpski, mađarski, rusinski, a na ovim jezicima objavljuju i vesti na Fejsbuku. Od prethodnog istraživanja u ovom mediju broj zaposlenih se povećao za jednog, tako da ih je sada ukupno deset. 
IPC Kula privatizovana je prodajom kapitala 2015. godine Radovanu Kovaču. To je bila druga privatizacija ovog medija. Prethodna je poništena zbog neispunjenih ugovornih obaveza vlasnika. Pre druge privatizacije većina zaposlenih  uzela je otpemnine, tako da ih je samo četvoro dočekalo drugu privatizaciju.

Nedeljne novine Bačka Palanka - imaju  stranu na kojoj se objavljuju tekstovi na mađarskom i slovačkom, kao što je bilo i ranije, a novac za ovu namenu dobijaju uglavnom na konkursima lokalne samouprave za proizvodnju medijskih sadržaja na jezicima nacionalnih manjina.  
Inače, ovom mediju su poništene dve privatizacije. Petoro zaposlenih otišlo je iz ovog lista posle poslednjeg raskinutog ugovora o privatizaciji, tako da je sada u novinama  troje zaposlenih, od čega  jedan novinar. Ovaj medij se još uvek nalazi u procesu privatizacije, odnosno imaju zastupnika državnog kapitala. Za tekstove na mađarskom i slovačkom jeziku imaju saradnike po ugovoru. 

RTV Novi put Jagodina, sada KCN TV Jagodina - program na romskom jeziku počeo je kao projekat za koji su dobili sredstva od Ministarstva kulture i informisanja. I dalje se emituje dva sata mesečno dvojezična emisija, na srpskom i romskom jeziku sa konsekutivnim prevodom. Emisiju radi novinar iz redakcije, koji zna romski jezik. Emisija se može pogledati i na njihovom Jutjub kanalu. Imaju dobru saradnju sa romskom organizacijom Zajedno, koja ima kancelarije u Paraćinu i Ćupriji.

RTV Novi put Jagodina privatizovan je 2015. godine prodajom kapitala firmi Kopernikus Cable Network. Pre privatizacije bilo je 72 zaposlenih, od kojih je 71 uzelo otpremninu. Sada u ovoj medijskoj kući radi 11 zaposlenih. 

RTV Raška, sada Kopernikus TV Raška ima i dalje program na romskom jeziku, ali umesto sat vremena nedeljno, program je proširen i traje od sat i po do dva. Redakcija realizuje dve emisije nedeljno, jednu zabavnog  i jednu informativnog karaktera (osvrt na događaje u opštini u prethodnoj nedelji). Programe na romskom jeziku priprema i dalje jedan novinar. 

RTV Raška je posle privatizacije 2015. godine u vlasništvu Kopernikus Cable Network-a.
RTV Šid, sada Kopernikus RTV Šid i dalje emituje program na slovačkom i rusinskom na radiju, s tim što je smanjen obim programa na slovačkom jeziku. Ova televizija je emitovala ranije tri sata programa nedeljno na jezicima manjina, a sada ima samo dva sata nedeljno. Na radiju se emituju po dve polusatne emisije nedeljno na slovačkom i rusinskom jeziku koje pripremaju troje zaposlenih (jedan zaposlen na neodređeno i dva honorarna saradnika). Na televiziji nemaju programe na jezicima manjina, ali vesti na slovačkom i rusinskom jeziku objavljuju na Fejsbuku. 

I RTV Šid je 2015. godine kupio Kopernikus Cable Network.

RTV Caribrod i dalje ima višesatne programe na bugarskom jeziku, i na radiju i na televiziji. Programska šema radija je koncipirana tako da se vesti emituju na svaki sat neizmenično, na srpskom i bugarskom. Na televiziji jedan dan emituju se vesti na bugarskom, a centralna informativna emisija na srpskom jeziku, a sledećeg dana obrnuto. TV Caribrod je uspostavila saradnju i sa Nacionalnom televizijom Bugarske od koje preuzima programe. Imaju i dvojezični sajt (srpsko-bugarski). U ovoj medijskoj kući povećan je broj zaposlenih u poslednje dve godine, pa umesto 12, sada je 14 zaposlenih. 

Pre privatizacije u RTV Caribrod je bilo 20 zaposlenih, a šestoro ih se odlučilo za socijalni program. Medij je privatizovan 2015. godine, a kupio ga je Radoica Milosavljević.

RT Kruševac i dalje ima vesti na romskom jeziku, jedanput dnevno, koje traju desetak minuta. Vesti priprema jedan zaposleni, kao što je bilo i pre privatizacije. Tokom ove godine realizovan je i projekat „Moj komšija Rom“ - na sajtu ove medijske kuće objavljivani su teksovi o istoriji i životu Roma u Kruševcu. 

RT Kruševac je 2015. godine prodat Radoici Milosavljeviću. U jednom periodu ovaj medij se nalazio u teškoj meterijalnoj situaciji, zaposleni su štrajkovali zbog neisplaćenih plata, a program je bio obustavljen. Pre privatizacije u ovoj medijskoj kući je radilo 89 radnika, od kojih je 57 uzelo otpremnine.

TV Pirot - Program na romskom jeziku u ovom mediju počeo je kao projekat 2015. godine, koji je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja. Pripremane su dve emisije mesečno na romskom jeziku. Projekat je završen, ali i dalje je ostao program na ovom jeziku, u smanjenom obimu. Sada se emituje jedna emisija mesečno koja traje 40-ak minuta koju priprema  jedan zaposleni. 

RTV Pirot podata je 2015. godine Radoici Milosavljeviću. 

RTV Stara Pazova: u ovom mediju nije menjan obim programa - i dalje se emituje četiri sata radijskog i sat televizijskog programa dnevno na slovačkom jeziku. Kako kažu u ovoj medijskoj kući, za programe na jezicima nacionalnih manjina pomoć dobijaju od lokalne samouprave, ali većinom se finansiraju iz sopstvenih sredstava. U ovoj medijskoj kući došlo je i do smanjenja zaposlenih - umesto pet, sada ih je četiri.
RTV Stara Pazova prodata je 2015. godine firmi “MR&Co” d.o.o. iz Beograda. Pre privatizacije 19 radnika uzelo je otpremnine, a prodaju je dočekalo četvoro zaposlenih.

Radio Medveđa - pošto u prvom krugu privatizacije nije bilo zainteresovanih za kupovinu, četvoro zaposlenih je otkupilo ovaj medij. Od 14 zaposlenih, 10 je uzelo otpremnine i otišlo iz radija. U radiju je i dalje četvoro zaposlenih, od čega jedan priprema programe na albanskom jeziku. Kao što je bilo i pre privatizacije, emituju se dva puta nedeljno emisija od po sat vremena na albanskom i četiri puta dnevno vesti na albanskom jeziku. Program na albanskom jeziku finansira se i putem projekata Ministarstva kulture i informisanja i lokalne samouprave. 

RTV Novi Pazar - u ovoj medijskoj kući nije bilo promena posle privatizacije u vezi sa programima na jezicima nacionalnih manjina. Dnevno se emituje između 60 i 80 odsto programa na bosanskom jeziku, a nije bilo promene ni u broju zaposlenih - i dalje ih je 60. 

RTV Novi Pazar prodat je 2015. godine konzorcijumu koji je zastupao direktor te televizije Denis Mavrić. 

Informativni centar Tutin, sada Sandžačka TV mreža ima celodnevni program na bosanskom jeziku, u kome radi 10 zaposlenih. Jedina promena je što se vesti na bosanskom jeziku sada objavljuju i na sajtu, kao i na Fejsbuku. 

Informativni centar Tutin privatizovan je 2015. godine prenosom kapitala bez naknade zaposlenima. Sve akcije dobila je bivša radnica Mirsada Kožar, koja je jedina imala prava na njih. Pre privatizacije u ovoj medijskoj kući bilo je 14 radnika, od kojih je polovina uzela otpremnine. U međuvremenu je primljeno još troje zaposlenih, kako bi se zadržala programska šema.

RTV Preševo imao je celodnevni radio i televizijski program na albanskom jeziku i 22 zaposlena. Privatizacija u ovom mediju još nije završena. Pošto nije bilo zainteresovanih kupaca, akcije ovog medija trebalo je da budu prenete na zaposlene. Međutim, pošto je samo jedna zaposlena imala pravo na besplatne akcije, ostali zaposleni su tužili Ministarstvo privrede, a sudski postupak još uvek je u toku. Opština Preševo ove godine nije raspisala konkurs za sufinansiranje medijskih projekata. Takođe, rečeno nam je da zaposleni od početka godine ne primaju plate.  Iz ove medijske kuće otišlo je četvoro zaposlenih, tako da ih je sada 18. Smanjen je i obim programa na albanskom jeziku.
RTV Bujanovac je pre privatizacije imao 12 sati programa na albanskom jeziku i 22 zaposlenih. Sada radio funkcioniše dvojezično - radnim danima se emituje naizmenično program na srpskom i na albanskom u blokovima od po četiri sata, a vikendima je pola programa na albanskom, a pola na srpskom jeziku. U ovom radiju  trenutno je osam zaposlenih. 

Za RTV Bujanovac takođe nije bilo zainteresovanih za kupovinu, pa su akcije podeljene zaposlenima, tj. transformisan je u akcionarsko društvo. Po Zakonu oni nisu bili u obavezi da zadrže program na jezicima manjina. Prošle godine Zoran Veličković, vlasnik RTV Vranje, preuzeo je 50,01 odsto akcija ovog medija od nekadašnjeg većinskog vlasnika Nenada Savića i to za jedan dinar. 

RTV Trstenik  imala je jedan sat programa nedeljno na romskom jeziku na radiju i dvoje zaposlenih. Sada se emituje nedeljno jedna emisija „Glas Roma“,  koja traje pola sata  i ima dve reprize. Emisija se bavi značajnim dešavanjima u vezi sa Romima u Trsteniku i okolini. Pripremaju je jedan saradnik i dvoje zaposlenih u redakciji. U ovoj medijskoj kući su rekli da planiraju i početak emitovanja na romskom jeziku na televiziji. 

Inače, posle dve poništene privatizacije ovog medija, podeljene su besplatne akcije, a pravo na njih je imalo četvoro zaposlenih. Pre privatizacije, u ovom mediju bilo je 30 zaposlenih. 

Informativni centar Odžaci - za privatizaciju ovog medija nije bilo zainteresovanih kupaca, pa su vlasnici ovog medija postali troje zaposlenih. Oni po Zakonu nisu bili u obavezi da zadrže programe na jezicima nacionalnih manjina, tako da su ti programi ukinuti, zbog, kako nam je rečeno, nedostatka sredstava. Raskinuti su i ugovori sa saradnicima koji su pripremali ove programe. Inače, Informativni centar Odžaci, dok je bio javno preduzeće, imao je po dva sata nedeljno programe na romskom, slovačkom i mađarskom jeziku.  

RTV OK Kovačica - ovaj medij još uvek nije privatizovan i još uvek je javno preduzeće. Nije bilo promene u obimu programa – emituje se po 10 sati nedeljno programa na slovačkom i rumunskom i 12 sati nedeljno na mađarskom jeziku (od čega su pola reprize). RTV Kovačica ima i četvorojezični sajt (srpski, mađarski, rumunski i slovački), kao Fejsbuk stranu za svaki od jezika. Programi ove medijske kuće na jezicima manjina finansiraju se  preko medijskih projekata.

Reč naroda Požarevac – ovaj nedeljnik je pre privatizacije objavljivao jednu stranu na vlaškom jeziku. Pošto je privatizovan podelom akcija zaposlenima, oni nisu bili u obavezi da zadrže prostor u novinama za sadržaje na jezicima manjina. Ipak, i dalje jednom nedeljno objavljuju se tekstovi na vlaškom jeziku. Od ove godine su u okviru projekta počeli da objavljuju i stranu na slovenačkom jeziku. Za sada su, kažu, zadovoljni reakcijama, zato što u ovom kraju živi dosta potomaka Slovenaca, koji su dolazili uglavnom zbog posla u okolnim rudnicima. Broj zaposlenih nije menjan, odnosno i dalje ih je sedmoro. 

Inače, u ovim novinama, pre prve privatizacije 2007. godine, kada su prodate Đorđu Milunoviću, radio je 21 zaposleni. Ta privatizacija je poništena, a u međuvremenu, do prenosa kapitala zaposlenima 2016. godine broj radnika je prepolovljen. 

Radio Subotica – pre privatizacije ovaj radio imao je programe na četiri manjinska jezika – mađarskom (šest sati dnevno), hrvatskom (tri sata dnevno), bunjevačkom (dva sata nedeljno) i nemačkom (dva sata nedeljno) i bilo je 46 zaposlenih. Ovaj medij je pre privatizacije imao i dve frekvencije na kojima je emitovao program, od kojih je jedna bila za programe na jezicima nacionalnih manjina. Ta frekvencija je kasnije dodeljena Radio Panonu. Nije bilo zainteresovanih za kupovinu radija Subotica, pa su besplatne akcije prenete na osmoro zaposlenih, a oni su ih potom prodali 2016. godine firmi VTV Comnet d.o.o. Zbog načina privatizacije, ovaj medij nije bio u obavezi da zadrži programe na jezicima manjina. Međutim, novi vlasnik održava programe na mađarskom, hrvatskom i bunjevačkom, a u planu je pokretanje programa na nemačkom jeziku. Programska šema koncipirana je tako da jutarnji program paralelno vode dva voditelja – na mađarskom i srpskom jeziku. Tokom dana, u svakom satu se emituju tri priloga na različitim jezicima (tri od četiri koji se koriste: mađarski, hrvatski, bunjevački, srpski). Pošto isti vlasnik poseduje i Televizuju Subotica, ukupno je 35 zaposlenih u radiju i televiziji.

Štampa radio i film Bor, sada Radio televizija Bor je pre privatizacije imala programe na rumunskom, romskom i vlaškom jeziku. Usled teške materijalne situacije, programi na rumunskom i romskom su ukinuti, a 2016. godine  emitovana je jedne emisija na vlaškom jeziku u trajanju od pola sata mesečno (plus repriza). I u toku 2017. i 2018. emitovan je serijal kolažnih emisija na vlaškom jeziku, sa titlom na srpski. Ovi serijali su finasijski bili podržani projektom Ministarstva kulture i informisanja. Pošto nije bilo zainteresovanih za kupovinu ove medijske kuće, akcije su 2016. godine podeljene zaposlenima, koji nisu bili u obavezi da zadrže programe na jezicima manjina. Iako nisu u potpunosti ukinuti, programi na jezicima manjina u ovom mediju nisu redovni, već se emituju sporadično. Rekli su nam i da su tražili su od nacionalih  saveta  finansijsku pomoć za realizaciju programa na jezicima manjina, ali je nisu dobili. 

Inače, u ovoj medijskoj kući, prema podacima iz prethodnog istraživanja, bilo je 25 zaposlenih. Sada ih ima 18 i šest honorarnih saradnika.
TV Vranje je pre privatizacije emitovala jednočasovnu emisiju mesečno na romskom jeziku. Taj koncept je zadržan, s tim što je emisija  podržana kroz projekat koji sufinansira Ministarstvo kulture i informisanja. Emisiju realizuju prevodilac i prezenter. 

RTV Vranje je privatizovano prenosom akcija na zaposlene 2016. godine, a pravo na besplatne akcije imalo je 16 zaposlenih.

Radio Bačka, Bač - pre privatizacije je imao programe na slovačkom (10 sati nedeljno), hrvatskom (dva sata nedeljno), mađarskom (dva sata nedeljno), rumunskom (dva sata nedeljno) i romskom jeziku (dva sata nedeljno). Tada je bilo  petoro zaposlenih. Za kupovinu ovog radija nije bilo zainteresovanih, tako da je kapital prenet na zaposlene. Prošle godine zaposleni su prodali svoje akcije Goranu Mediću, BB Media Bački Brestovac. Po Zakonu, nisu bili u obavezi da zadrže programe na jezicima nacionalnih manjina. Međutim, pošto u ovom kraju živi dosta Slovaka, zadržan je program na slovačkom jeziku. Radnim danima emituje se osam sati programa na slovačkom, a nedeljom i do 12 sati programa na ovom jeziku. Za programe na slovačkom jeziku zadužen je jedan zaposleni.  

Niška televizija – nije učestvovala u prethodnom istraživanju. Kako smo saznali u ovom mediju, oni su prošle godine emitovali vesti na bugarskom, a taj projekat je finasiralo Ministarstvo kulture i informisanja. Po završetku projekta ukinut je program na bugarskom jeziku, zbog nedostatka sredstava. Kako su nam rekli u ovom mediju, oni su i pre privatizacije imali programe na bugarskom jeziku, ali takođe projektno finansirane, pa nisu bili u obavezi da ih zadrže.  
Niška televizija prodata je 2015. godine konzorcijumu koji čine Narodne novine i direktorka niške TV Zone plus Slađana Ostojić. Od ukupno 81 zaposlenog, 75 se prijavilo za socijalni program.

Radio televizija Inđija takođe nije učestvovala u našem prethodnom istraživanju. Nisu mogli precizno da nam kažu na kojim jezicima i u kom obimu su imali programe pre privatizacije. Sada emituje tri emisije nedeljno u trajanju od po 30 minuta na ukrajinskom jeziku, koje priprema  jedan saradnik. Ova televizija je prodata 2015. godine Danijeli Šuši iz Šida.
Novosadska televizija je pre privatizacije imala programe na slovačkom (sat vremena nedeljno) i mađarskom jeziku (sat i po nedeljno). U  programskoj šemi zadržali su programe na ova dva manjinska jezika, a program na mađarskom jeziku povećan je na dva i po sata nedeljno. 
Ova televizija  prodata je 2015. godine preduzeću “Srbijadanas” d.o.o. iz Novog Sada. Preduzeće je tada zapošljavalo stotinak radnika, od kojih je 70 bilo u stalnom radnom odnosu. 
Radio televizija Pančevo bez obrazloženja, nije želela da učestvuje u  istraživanju. Ova medijska kuća je privatizovana 2015. godine kada ju je kupio Radoica Milosavljević. Pre privatizacije bilo je 63 zaposlenih, od kojih je 59 uzelo otpremnine. 
Mediji privatizovani prodajom kapitala (jezici i obim programa)

	NAZIV MEDIJA
	VRSTA
	JEZIK
	2016.
	2018.



	Novosadska televizija
	TV
	slovači

mađarski


	1 h nedeljno

1.5 h nedeljno


	1.5 sati nedeljno

2.5 sati nedeljno



	IC Bačka Topola Radio Regije


	radio
	rusinski

mađarski

slovački


	pola sata dnevno
nekoliko sati dnevno
pola sata dnevno

	pola sata dnevno
nekoliko sati dnevno
pola sata dnevno


	BC info, Radio Bela Crkva
	radio
	češki

romski

rumunski

mađarski


	1 h nedeljno

1 h nedeljno

1 h nedeljno

1 h nedeljno


	1 h nedeljno

1 h nedeljno

1 h nedeljno

1 h nedeljno



	Novi radio Petrovec

	radio 
	slovački
	celodnevni program
	celodnevni program

	Q media
	radio


	nemački

mađarski

ukrajnski

rusinski


	½ h mesečno

1.5 h dnevno

1 h nedeljno

1.5 h dnevno


	½ h mesečno

1.5 h dnevno

1 h nedeljno

1.5 h dnevno



	KCN TV Jagodina
	TV i radio
	romski
	dva sata mesečno i 2 minuta dnevno
	dva sata mesečno

	RTV Caribrod
	TV i radio 
	bugarski


	više sati dnevno
	više sati dnevno

	Kopernikus RTV Šid 


	radio
	rusinski

slovački


	1 sat nedeljno

2 sata nedeljno


	1 sat nedeljno

1 sat nedeljno



	Kopernikus RTV Raška
	radio


	romski
	1 sat nedeljno
	1.5 do 2 h nedeljno

	RT Kruševac
	TV i radio
	romski
	15 minuta dnevno
	10 minuta dnevno i tekstovi na sajtu

	RTV Stara Pazova
	TV i radio
	slovački
	4 sata radijskog i 1 sat TV programa dnevno
	4 sata radijskog i 1 sat televizijskog programa dnevno

	TV Pirot

	TV
	romski
	1 h 20 minuta mesečno
	40 minuta mesečno

	RTV Novi Pazar
	TV i radio
	bosanski
	14 sati dnevno
	14-16 sati dnevno

	Radio Medveđa
	radio
	albanski
	20 minuta dnevno i 2 sata nedeljno
	20 minuta dnevno i 2 sata nedeljno

	Niška televizija
	TV 
	bugarski
	
	ukinuto

	Radio televizija Inđija
	radio
	ukrajinski
	
	sat i po nedeljno


Mediji privatizovani prenosom kapitala na zaposlene (jezici i obim programa)
	Naziv medija

	vrsta
	jezik
	2016.
	2018.

	Radio Bačka Bač
	radio
	slovački

hrvatski

mađarski

rumunskom

romski


	10 h nedelj.
2 h nedeljno

2 h nedeljno

2 h nedeljno

2 h nedeljno


	8 sati dnevno radnim danima i od 10-12 sati nedeljom na slovačkom

	RTV Trstenik

	radio
	romski
	1 sat nedeljno
	pola sata nedeljno

	Radio Subotica


	radio
	mađarski

hrvatski

nemački

bunjevačkom


	6 h dnevno

3 h dnevno

2 h nedeljno

2 h nedeljno


	nekoliko sati dnevno
1-2 sata dnevno
u planu

1-2 sata dnevno


	Reč naroda, Požarevac
	nedeljnik
	vlaški
	1 strana nedeljno
	do 1 satrane nedeljno  vlaški

1 strana nedeljno nemački



	TV Vranje

	TV
	romski
	1 sat mesečno
	1 sat mesečno

	Sandžačka TV mreža
	TV i radio
	bošnjački
	celodnevni
	celodnevni

	RTV Bor
	radio
	vlaški
	2 sata mesečno
	ukinuto

	RTV Bujanovac
	radio 
	albanski
	12 sati dnevno
	12 sati

	Informativni centar Odžaci
	radio 
	ukinuti programi na mađarskom i slovačkom
	
	ukinuto


Mediji koji još uvek nisu privatizovani (jezici i obim programa)

	Medij
	vrsta
	jezik
	2016.
	2018.


	RTV Preševo
	radio i TV
	albanski 
	celodnevni
	višestni program

	RTV OK Kovačica
	radio i TV
	slovački

rumunski

mađarski


	10 h nedeljno

10 h nedeljno

12 h nedeljno


	10 h nedeljno

10 h nedeljno

12 h nedeljno



	Nedeljne novine Bačka Palanka
	nedeljnk
	mađarski

slovački


	pola strane

pola strane


	pola strane

pola strane




4. IZAZOVI PRIVATIZACIJE MANJINSKIH MEDIJA
Po Zakonu o javnom informisanju i medijima, poslednji rok za privatizaciju medija bio je 31. oktobar 2015. godine. Do tog roka prodajom kapitala privatizovano je 18 od 29 medija koji su bili predmet ovog istraživanja. Posle isteka roka za privatizaciju, ako nije bilo zainteresovanih kupaca, Zakon o javnom informisanju i medijima je propisao da „kapital izdavača medija se privatizuje prenosom akcija na zaposlene bez naknade“. Na ovaj način privatizovano je devet medija (od 29) koje smo analizirali.  U procesu podele akcija zaposlenima, kao jedan od problema na koji nam je ukazano je i zakonsko ograničenje da su pravo na besplatne akcije imali samo oni koji nisu uzeli akcije državnih preduzeća. Bilo je primera da samo jedan zaposleni ima pravo na besplatne akcije bez naknade u mediju u kome radi. 
RTV Preševo je i dalje javno preduzeće. Deo zaposlenih u ovom mediju, njih 14, tužilo je Ministarstvo privrede Upravnom sudu 2016. godine,  jer je samo jedna radnica imala pravo na besplatne akcije. Sud je odlučio da Ministarstvo privrede ponovo razmotri svoju odluku. Ministarstvo je opet donelo isto rešenje, a radnici su ih ponovo tužili.  Postupak je u toku.
I Radio televizija opštine Kovačica (RTV OK) je i dalje javno preduzeće, jer ni posle tri godine nisu dobili rešenje od Ministarstva privrede o prenosu kapitala bez naknade na četiri zaposlena. 
Nedeljne novine iz Bačke Palanke takođe nisu privatizovane. Inače, privatizacija ovih novina pre toga raskinuta je dva puta. Zbog preuzimanja akcija državnih preduzeća (tzv. „Dinkićevih akcija“) u ovom slučaju niko od zaposlenih nije imao pravo na akcije novina, pa se čeka još jedan pokušaj privatizacije. Do tada, Nedeljne novine i dalje izlaze i imaju privremenog zastupnika kapitala.  
U periodu između dva istraživanja promenjeni su vlasnici u tri medija u kojima su podeljene basplatne akcije zaposlenima. U TV Vranje Zoran Veličković, zastupnik akcionara, otkupio je akcije ostalih i postao vlasnik ovog medija. On je otkupio i 50,01 odsto akcija RTV Bujanovac od Nenada Savića za jedan dinar i postao većinski vlasnik i ovog medija. Sličan slučaj je i u Radio Subotici. Vlasnici akcija ovog medija su ih prodali preduzeću VTV Comnet d.o.o. Radio Subotica je integrisan sa televizijom i sada posluje kao RTV Subotica.
Jedna od posledica privatizacije je i koncentracija kapitala. Od 18 medija privatizovanih prodajom kapitala, dva vlasnika poseduju sedam istraživanih medija. Radoica Milosavljević kupio je četiri medija koja su bila predmet istraživanja - RTV Caribrod, RT Kruševac, TV Pirot i RTV Pančevo. KCN TV Jagodina, RTV Raška i Kopernikus RTV Šid su u vlasništvu firme Kopernikus Cable Network. Kao što smo pomenuli, dva medija u kojima su podeljeneh besplatne akcije zaposlenima (TV Vranje i RTV Bujanovac) sada su u većinskom vlasništvu Zorana Veličkovića. 

Takođe, nekoliko medija je prodato fizičkim ili pravnim licima koji u svom posedu imaju druge medije, koji nisu bili predmet istraživanja (nemaju programe na jezicima manjina). 
Vlasnik Niške televizije je konzorcijum koji čine niške Narodne novine i direktorka TV Zone plus iz ovog grada. Sadašnji vlasnici Radija Subotice imaju u posedu i druge medije, a preduzeće „Srbijadanas d.o.o“, pored Novosadske televizije u septembru ove godine postalo je vlasnik 55 odsto preduzeća „Dnevnik Vojvodina Press“. 
Kretanje broja zaposlenih i vlasnici medija

	MEDIJ
	vlasnik 2016.
	vlasnik 2018.
	Broj zaposlenih 2016.
	Broj zaposlenih 2018.

	Radio Regije, Bačka Topola
	URKO iz Pačira
	URKO iz Pačira
	6 zaposlenih u redakcijama na jezicima manjina
	4 u redakcijama nacionalnih manjina 

	BC info, Radio Bela Crkva
	Jovica Burkić
	Jovica Burkić
	5 zaposlenih
	5 zaposlenih

	Novi Radio Petrovec
	Agroplod iz Gložana (vlasnik Jarmila Bohuš)
	Agroplod iz Gložana (vlasnik Jarmila Bohuš)
	4 zaposlenih
	3 zaposlenih

	Q media

	Radovan Kovač
	Radovan Kovač
	9 zaposlenih
	10 zaposlenih

	Radio Bačka, Bač
	prenos akcija na zaposlene
	Goran Medić, BB media, Bački Brestovac
	5 zaposlenih
	1 zaposleni za programe na jezicima manjina

	IC Odžaci
	prenos akcija na zaposlene
	prenos akcija na zaposlene
	9 zaposlenih
	3 zaposlenih

	RTV OK Kovačica
	javno preduzeće
	javno preduzeće
	18 zaposlenih
	18 zaposlenih

	Reč naroda Požarevac
	prenos akcija na zaposlene
	prenos akcija na zaposlene
	7 zaposlenih
	7 zaposlenih

	Radio Subotica
	akcije zaposlenima
	VTV Comnat doo
	15 zaposlenih
	35 zaposlenih (u radiju i TV)

	RTV Bor
	akcije zaposlenima
	akcije zaposlenima
	25 zaposlenih
	18 zaposlenih

	TV Vranje
	akcije zaposlenima
	Zoran Veličković
	23 zaposlena
	16 zaposlenih 

	RTV Stara Pazova
	MR&Co iz Beograda
	MR&Co iz Beograda
	5 zaposlenih
	4 zaposlena

	RTV Novi Pazar
	konzorcijum Denis Mavrić
	Konzorcijum Denis Mavrić
	60 zaposlenih
	60 zaposlenih

	Radio Medveđa


	Četvoro zaposlenih otokupilo radio
	četvoro zaposlenih
	6 zaposlenih
	četvoro zaposlenih

	Novosadska televizija
	Srbijadanas doo
	Srbijadanas doo
	2 zaposlena u redakcijama za programe manjina
	2 zaposlena u redakcijama za programe manjina

	Sandžačka TV mreža

	akcije zaposlenima-jedino Mirsada Kožar
	akcije zaposlenima-jedino Mirsada Kožar
	10 zaposlenih
	10 zaposlenih

	RTV Preševo
	javno preduzeće
	javno preduzeće
	22 zaposlena
	18 zaposlenih

	RTV Bujanovac
	akcije zaposlenima
	Zoran Veličković
	22 zaposlena
	8 zaposlenih

	RTV Trstenik
	prenos akcija na zaposlene
	prenos akcija na zaposlene
	2 zaposlena za manjinske programe
	1 saradnik i 2 zaposlenih za manjinske programe

	Nedeljne novine Bačka Palanka
	Milojko Pavlović
	državni zastupnik kapitala
	4 zaposlena 
	3 zaposlena

	RTV Raška
	Kopernikus Cable Network
	Kopernikus Cable Network
	1 zaposleni za manjinske programe
	1 zaposleni za manjinske programe

	Kopernikus RTV Šid
	Kopernikus Cable Network
	Kopernikus Cable Network
	3 zaposlenih
	1 zaposleni i 2 saradnika za manjinske programe

	RTV Caribrod


	Radojica Milosavljević
	Radojica Milosavljević
	12 zaposlenih
	14 zaposlenih

	RT Kruševac
	Radojica Milosavljević
	Radojica Milosavljević
	1 zaposleni za programe na jezicima manjina
	1 zaposleni za programe na jezicima manjina

	TV Pirot
	Radojica Milosavljević
	Radojica Milosavljević
	19 zaposlenih
	1 zaposleni za manjinske programe

	KCN TV Jagodina
	Kopernikus Cable Network
	Kopernikus Cable Network
	1 zaposleni za manjinske programe
	1 zaposleni za manjinske programe


5. PROJEKTNO SUFINANSIRANjE MEDIJA  

Izlaskom države iz vlasništva i okončanjem privatizacije medija, po Zakonu o javnom informisanju i medijima prestala su i direktna davanja medijima. Međutim, da bi se premostio nastali vakum, istim Zakonom je propisano da se iz budžeta različitih nivoa vlasti - lokalnog, pokrajinskog i republičkog mogu sufinansirati medijski projekti. Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama i Ministarstvo kulture i informisanja raspisuju i posebne konkurse za sufinansiranje projekata na jezicima nacionalnih manjina.  
Pokrajinski sekretarijat 2016. godine nije raspisao poseban konkurs za medijske projekte na jezicima nacionalnih manjina. Prošle godine konkurs je raspisan, a medijskim projekima  dodeljeno je 3.550.000 dinara. Na konkurs je prijavljeno 46, a odobreno 30 projekata. Ove godine Pokrajinski sekretarijat je uvećao iznos opredeljenih sredstava na 4.000.000 dinara, pa je od prijavljenih  43 ,  odobren 31 projekat. Iznos dodeljenih sredstava i 2017. i 2018. godine bio je u rasponu od 100.000 do 200.000 dinara po projektu.
U odnosu na konkurse Pokrajinskog sekretarijata, veća sredstva opredeljuju se na konkursima Ministarstva kulture i informisanja za sufinansiranje medijskih projekata na jezicima manjina. U 2016. godini dodeljeno je 40 miliona dinara za ovu vrstu medijskih sadržaja. Od 162 prijavljena projekata finansijski je podržano 86, a iznos dodeljenih sredstava se kretao od 400.000 do 950.000 dinara po projektu. Prošle godine na konkursu Ministarstva kulture i informisanja opredeljeno je, kao i 2016. godine, 40 miliona dinara. Bilo je prijavljeno 209, a finansijski je podržano 87 projekata. Najniži dodeljeni iznos po projektu bio je 400.000, a najviši 750.000 dinara. Ove godine takođe je dodeljeno 40 miliona dinara za 87, od pristiglih 237 projekata. Najniži iznos dodeljenih sredstava ponovo je bio 400.000, a najviši 600.000 dinara. Osim ovih, mediji su dobijali  sredstva i na medijskim konkursima lokalnih samouprava. Tu je situacija bila šarolika. Najniži iznos dodeljenih sredstava bio je 80.000 dinara (Reč naroda Požarevac na konkursu opštine Veliko  Gradište), a rekorderi su RTV Raška na konkursu matične opštine (2017. godine 16.740.108 dinara, 2018. godine 16.473.400 dinara), RTV Stara Pazova (16.060.000 dinara 2016. godine od matične opštine) i RTV Pančevo (17.500.000 dinara 2016. godine od opštine Pančevo). 

Svi mediji koji su bili predmet istraživanja dobijali su sredstva na konkursima. Najmanje ih je učestvovalo na pokrajinskim konkursima - četiri istraživana (2017. godine - IPC Kula, 200.000 dinara; 2018. godine tri (Novi Radio Petrovec i Radio Subotica po 150.000 dinara, RTV Pančevo 180.000 dinara). Na konkursima Ministarstva kulture učestvovalo je 2016. godine 14 istraživanih medija (Radio Medveđa, RTV Caribrod, RTV Bor, Reč naroda Požarevac, TV Vranje, KCN TV Jagodina, RT Kruševac, TV Pirot, Q media, Novi radio Petrovec, RTV OK Kovačica, RTV Novi Pazar i Kopernikus RTV Šid i RTV Stara Pazova). Prošle godine sredstva na konkursu Ministarstva kulture i informisanja odobrena su za 15 istraživanih medija (Radio Medveđa, RTV Carobrod, RTV Bor, Reč Naroda Požarevac, TV Vranje, KCN TV Jagodina, RT Kruševac, Novi Radio Petrovec, RTV Bujanovac, RTV Preševo, Niška televizija, Radio Subotica, Radio Bačka, RTV Inđija i Radio Bela Crkva). Ove godine na konkursu Ministarstva odobrena su sredstva za 15 medija koji su bili predmet ovog istraživanja (Radio Medveđa, RTV Caribrod, RTV Bor, Reč naroda, Požarevac, TV Vranje, RT Kruševac, TV Pirot, Q media, RTV Novi Pazar, RTV Bujanovac, Radio Subotica, Radio Bačka, RTV Inđija, RTV Stara Pazova i Sandžačka TV mreža).

Sedam istraživanih medija dobijali su sredstva od Ministarstva prethodne tri godine, deset medija dve posmatrane, a sedam medija bilo je uspešno samo jedne godine. 

Na ovim konkursima nisu učestvovala četiri medija koji su bili predmet istraživanja: Novosadska televizija, RTV Raška, RTV Trstenik i IC Odžaci.   
Konkursi Ministarstva kulture i informisanja i Pokrajnskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama za medijske sadržaje na jezicima nacionalnih manjina

	MEDIJ
	Ministarstvo 2016. godina
	Ministarstvo 2017. godina
	Pokrajina 2017. godina
	Ministarstvo 2018. godina
	Pokrajina 2018. godina

	Radio Medveđa
	albanski, 400.000 dinara
	albanski 400.000
	
	albanski

400.000 dinara
	

	RTV Caribrod
	bugarski 450.000 dinara
	bugarski, 750.000 dinara
	
	bugarski,

700.000 dinara
	

	RTV Bor
	vlaški 550.000 dinara
	vlaški 400.000 dinara
	
	vlaški,

500.000 dinara
	

	Reč naroda Požarevac 
	vlaški 460.000 dinara
	vlaški 400.000 dinarsa
	
	vlaški 500.000 dinara, slovenački 400.000 dinara
	

	TV Vranje
	romski, 600.000 
	romski, 700.000 dinara
	
	romski, 600.000 dinara
	

	KCN TV Jagodina
	romski 650.000 dinara
	romski, 500.000 dinara
	
	
	

	RT Kruševac 
	romski 600.000 dinara
	romski, 450.000 dinara
	
	romsko-srpski, 600.000 dinara
	

	TV Pirot
	romski 600.000 dinara
	
	
	romski, 500.000 dinara
	

	Q media
	rusinski 400.000 dinara
	
	200.000 dinara, 2 projekta
	mađarski, 450.000 dinara
	

	Novi Radio Petrovec
	slovački, 400.000 dinara
	slovački 400.000 dinara
	
	
	150.000 dinara

	RTV OK Kovačica
	slovački 400.000 dinara
	
	
	
	

	RTV Novi Pazar
	višejezična, 400.000 dinara
	
	
	600.000 dinara
	

	Kopernikus RTV Šid
	slovački i rusinski, 542.400
	
	
	
	

	RTV Bujanovac
	
	albanski, 700.000
	
	albanski, 500.000 dinara
	

	RTV Preševo
	
	albanski 400.000 dinara
	
	
	

	Niška televizija
	
	bugarski, 700.000 dinara
	
	
	

	Radio Subotica
	
	500.000 dinara
	
	višejezično, 400.000 dinara
	višejezično, 150.000 dinara

	Radio Bačka
	
	slovački 400.000 dinara
	
	400.000 dinara
	

	RTV Inđija
	
	ukrajinski, 400.000 dinara
	
	400.000 dinara
	

	Radio Bela Crkva (BC info)
	
	češki 400.000
	
	
	

	Sandžačka TV mreža
	
	
	
	400.000 dinara
	

	RTV Pančevo
	
	
	
	
	rumunski, 180.000 dinara

	RTV Stara Pazova
	slovački 500.000 dinara
	
	
	400.000 dinara
	


5.1.Iznosi dodeljeni medijima na konkursima za projektno sufinansiranje 
Novosadska televizija je 2016. godine dobila sredstva za nekoliko projekata. Opština Srbobran im je dodelila 700.000, Temerin 1.200.000, Bač 1.500.000 (dva projekta), Bačka Palanka 2.000.000, Beočin 399.900, Žabalj 1.000.000, a od grada Novog Sada za tri projekta dobili su 10.900.000 dinara. Ukupna budžetska izdvajanja za medijske projekte u 2016. godini za ovu televiziju su bila 17.699.900 dinara. U 2017. godini sredstva su drastično smanjena - tri opštine (Temerin, Žabalj i Bač) su joj dodelila iste iznose - po 1.000.000, ukupno 3.000.000 dinara. Ova godina  je za Novosadsku televiziju bila znatno bolja - Opština Sremski Karlovci im je dodelila 1.500.000, Srbobran 1.000.000, Temerin 700.000, Bačka Palanka 1.500.000, Bački Petrovac 1.300.000, Žabalj 1.000.000, a grad Novi Sad je izdvojio 8.300.000 dinara (četiri  projekta). U 2018. godini ova televizija je za medijske projekte dobila 15.300.000 dinara. 

Q media, Kula  je 2016. godine na konkursu Ministarstva kulture i informisanja dobio 400.000, a na pokrajinskom konkursu 200.000 dinara za dva projekta, što je ukupno  600.000 dinara. Prošle godine na pokrajinskom konkursu su bili uspešniji - dodeljeno im je 1.300.000 dinara za pet projekata, opština Kula im je na ime sufinansiranja medijskih sadržaja dodelila 3.400.000 dinara za dva projekta, ukupno 4.700.000 dinara za 2017. godinu. Ove godine na konkursu Opštine Kula ovom mediju dodeljeno je više sredstava u odnosu na prethodnu - 3.750.000 dinara.  Na konkursima Ministarstva dobio je 450.000, a na pokrajinskom konkursu za tri projekta 750.000 dinara - ukupno 4.950.000 dinara. 

Novi radio Petrovec iz Bačkog Petrovca je 2016. godine na konkursu  matične opštine dobio 3.070.000, a Ministarstva kulture i informisanja 400.000 - ukupno 3.470.000 dinara. Prošle godine na konkursu Ministarstva dobili su isto novca kao i prethodne godine - 400.000, a odobrena sredstva matične opštine za sufinansiranje medijskih projekata za ovaj medij su drastično smanjena u odnosu na prethodnu godinu -  600.000 dinara, što je ukupno 1.000.000 dinara za 2017. Ove godine Novi radio Petrovec je na konkursu za sufinansiranje medijskih sadržaja svoje opštine dobio 400.000, a na pokrajinskom konkursu 150.000 dinara, ukupno 550.000 dinara.

Kopernikus RTV Jagodina je učestvovao na više opštinskih konkursa za sufinasiranje medijskih sadržaja na kojima su dobijali novac za projekte. Opština Despotovac im je dodelila 600.000 za dva projekta, Ćuprija 750.000, Rekovac 100.000, Jagodina 7.200.000 za tri projekta, ukupno 8.650.000 dinara. I prošle godine su bili uspešni na opštinskim konkursima, pa su od Opštine Svilajnac dobili 400.000, Despotovac 240.000, Paraćin 550.000 (tri projekta), Ćuprija 750.000, Rekovac 1.150.000 (tri projekta) kao i od matične Opštine Jagodina 6.880.000 dinara (tri projekta). Iste godine na konkursu Ministarstva im je dodeljeno 500.000 dinara. Ovaj mediji je u 2017. godini na konkursima dobio 10.470.000 dinara. Bili su uspešni i ove godine na medijskim konkursima - u Rekovcu su dobili 1.150.000, Svilajncu 450.000, Despotovcu 150.000 i Jagodini 5.600.000 dinara za tri projekta. U 2018. godini ovoj medijskoj kući je ukupno dodeljeno 7.350.000 dinara. 
Kopernikus RTV Raška je tokom posmatranog perioda novac dobijao na medijskim konkursima Opštine Raška. U 2016. godini su za dva projekta,  na radiju i televiziji dobili 8.895.200 dinara. Sledeće godine dodeljena sredstva na konkursu su skoro udvostručena - 16.740.108 dinara.  U 2018. godini  su na opštinskom konkursu dobili skoro identičan iznos kao i prethodne godine. Ovoj medijskoj kući je ove godine dodeljeno 16.473.400 dinara.
Kopernikus RTV Šid je 2016. godine novac dobijao na konkursima Opštine Šid (1.498.000 dinara), Ministarstva kulture i informisanja (542.400 dinara) i Opštine Ruma (1.500.000 dinara). Prošle godine sredstva koja je ovaj medij dobio na konkursima su smanjena - na konkursu Pokrajinskog sekretarijata dodeljeno im je 150.000, a Ministarstvo kulture i informisanja im je dodelilo 800.000 dinara. U 2018. godini su dobili novac za dva projekta - Opština Šid (1.000.000 dinara) i Pokrajinski sekretarijat (150.000 dinara). Na različitim konkursima ovaj medij je u 2016. godini dobio ukupno 3.540.400, u 2017. godini 950.000, a ove godine 1.150.000 dinara.

RTV Caribrod je tokom protekle tri godine najviše novca dobijao na konkursima opštine Dimitrovgrad za sufinansiranje medijskih projekata. U 2016. iz budžeta opštine dodeljeno im je 13.200.000, a na konkursu Ministarstva kulture i  informisanja 450.000 dinara. Ova medijska kuća je u 2016. godini na konkursima dobila ukupno 13.650.000 dinara. U 2017. godini su za tri projekta od opštine dobili 4.050.000, a na konkursu Ministarstva 750.000, što je ukupno 4.800.000 dinara. Ove godine na konkursu opštine Dimitrovgrad dodeljeno im je neznatno više sredstava, 4.300.000, a od Ministarstva su dobili 700.000 dinara. Ovoj medijskoj kući je u 2018. godini na konkursima dodeljeno ukupno 5.000.000 miliona dinara.
RT Kruševac je tokom tri posmatrane godine učestvovao na konkursima za projektno sufinansiranje medija u matičnoj i okolnim opštinama, gde je dobijao novac. U 2016. godini su od Opštine Aleksandrovc dobili 600.000, Ćićevac 660.000, Blace 750.000, Kruševac 6.600.000 dinara za dva projekta. Ukupno im je te godine na konkursima dodeljeno 8.610.000 dinara. Prošle godine su na konkursu Ministarstva kulture i informisanja dobili 950.000 , Opštine Varavarin 100.000, Ćićevac 385.000 (dva projekta),  Brus 1.800.000 (dva projekta) i Blace 700.000, što je ukupno 3.935.000 dinara. U 2018. godini im je na konkursu Ministarstva dodeljeno 1.300.000, Oopštine Blace 780.000 (dva projekta), Brus 1.000.000, Ćićevac 450.000, Kruševac 9.475.000 (tri projekta), Varvarin 750.000 (dva projekta), Trstenik 500.000, Aleksandrovac 600.000, što je ukupno 14.855.000 dinara.
TV Pirot je u posmatranom periodu najviše novca dobio na konkursu  matične opštine, ali je učestvovao i na konkursima okolnih opština, i to uspešno. U 2016. godini je na konkursima za medijske projekte dobio od Opštine Pirot 7.623.096, Bele Palanke 500.000, a Ministarstva kulture 600.000 dinara, što je ukupno 8.723.096 dinara. Prošle godine, na konkursu Opštine Pirot, neznatno su povećana  izdvajanja za ovaj mediji - 8.450.000 dinara, a uspešni su bili i na konkursima u Beloj Palanci - 650.000 dinara i Babušnici 175.000 dinara (dva projekta), što je ukupno  9.275.000 dinara. I ove godine izdvajanja Opštine Pirot za ovaj medij su na nivou prethodnih godina - 8.300.000 dinara. Na konkursu Opštine Babušnica im je dodeljeno 400.000, Bela Palanka 750.000, a za dva projekta kojima su aplicirali, Ministarstvo kulture im je dodelilo 1.500.000 dinara. Ovaj medij je u 2018. godini na konkursima dobio ukupno 10.950.000 dinara. 

RTV Stara Pazova je 2016. godine najviše novca dobila na konkursu matične opštine - 16.060.000 dinara, a novac je dobila i na konkursima Ministarstva kulture i informisanja - 500.000 dinara. Na pokrajinskom konkursu dobili su 200.000, što je ukupno 16.760.000 dinara za tu godinu. Prošle godine sredstva su dobili samo na konkursu matične opštine, 7.500.000 dinara. Trend smanjenja izdvajanja novca matične opštine za ovaj medij je nastavljen i ove godine – dodeljeno im je 6.600.000. Novac su takođe dobijali na pokrajinskom konkursu 500.000 i Ministarstva kulture 400.000. U 2018. godini ovaj medij je na konkursima dobio ukupno 7.500.000 dinara.
Radio Medeveđa je 2016. godine na konkursu za projektno sufinansiranje medija od Opštine Medveđa dobio 3.000.000 dinara, a od Ministarstva kulture za dva projekta 1.651.000 dinara, ukupno 4.650.000 dinara. I prošle godine sredstava su dobili na istim konkursima, od Opštine Medveđa 3.000.000, a od Ministarstva 900.000, ukupno 3.900.000 dinara. Ove godine na konkursu matične opštine su dobili više novca u odnosu na prethodnu - 3.350.000 dinara (dva projekta). Na konkursu Ministarstva su dobili 400.000, a Opštine Leskovac 120.000 - ukupno 3.870.000 dinara.  
RTV Novi Pazar je 2016. godine za dva projekta kojim je konkurisala kod Ministarstva kulture i informisanja dobila 1.900.000 dinara. Ove godine, od Ministarstva dobili su 1.050.000 dinara, takođe za dva projekta. 
Sandžačka TV mreža je 2016. godine na konkursu za projektno sufinansiranje medija dobila 6.500.000 dinara u Opštini Preševo. U 2018. godini na konkursu Ministarstva kulture im je dodeljenoo 1.198.000 dinara za dva projekta, a od Opštine Brus su dobili 335.000 dinara, ukupno 1.533.000 dinara.
RTV Preševo je novac iz budžeta za sufinansiranje medijskih projekata dobio samo 2017. godine i to 400.000 dinara od Ministarstva kulture i informisanja i 5.300.000 dinara od matične opštine, što je ukupno 5.700.000 dinara za prošlu godinu. 

RTV Bujanovac je 2017. godine na konkursu u Vranju dobio 1.100.000, a od Ministarstva kulture i informisanja 1.800.000 dinara za dva projekta, ukupno 2.900.000 dinara. Ove godine na konkursu matične Opštine Bujanovac im je dodeljeno 530.000 za dva projekta, a od  Ministarstva kulture 2.000.000 dinara, takođe za dva projekta. Ukupna budžetska izdvajanja u 2018. godini ovom mediju su 2.530.000 dinara. 
RTV Trstenik je na konkursu matične opštine u 2016. godini dobila 1.860.000 dinara budžetskih sredstava. Prošle godine je na konkursu ove lokalne samouprave dobila znatno više sredstava - 9.600.000 dinara, a na konkursu Ministarstva im je dodeljeno 1.000.000 dinara, što je ukupno 10.600.000 dinara. Ove godine je Opšina Trstenik izdvojila 8.600.000 dinara iz budžeta za projekat ovog medija.
Informativni centar Odžaci je 2016. godine novac dobio samo iz budžeta matične opštine - 1.450.000 dinara. U 2017. godini izdvajanja opštine su bila nešto više od million dinara - 1.050.000 dinara, od Pokrajinskog sekretarijata su dobili 1.000.000 dinara, a od Ministarstva kulture 600.000 dinara, što je ukupno 2.650.000 dinara. Ove godine na pokrajinskom konkursu im je dodeljeno 400.000 dinara, a opštinska izdvajanja su bila 1.000.000 dinara, što je ukupno 1.400.000 dinara.
RTV OK Kovačica je najveći deo sredstava u 2016. godini dobila iz budžeta matične opštine 9.225.000 dinara za tri projekta, a do Ministarstva je dobijeno 400.000 dinara, što je ukupno 9.625.000 dinara za tu godinu. Sledeće, 2017. godine opština im je dodelila 9.900.000 dinara (dva projekta), a ove godine dobili su na opštinskom kunkursu 5.500.000 dinara (dva projekta). 

I Reč naroda iz Požarevca je sa uspehom učestvovao na opštinskim konkursima. U 2016. godini matična opština Požarevac dodelila im je 810.000 dinara, Žagubica 220.000 dinara, Petrovac 400.000 dinara, Malo Crniće 200.000 dinara, a od Ministarstva kulture su dobili 1.010.000  dinara, što je ukupno  2.720.000 dinara. U 2017. godini od opštine Veliko Gradište su dobili 150.000 dinara, Malog Crnićea 120.000 dinara, Požarevca 660.000 dinara, Žagubice 239.998 dinara, Petrovca 189.996 dinara, a od Ministarstva 900.000 dinara (dva projekta). Ukupno u 2017. godine ovom mediju je dodeljeno 2.259.994 dinara iz budžeta. Ove godine opština Veliko Gradište im je dodelila 130.000 dinara, Žagubica 150.000 dinara, Požarevac 570.000 dinara (dva projekta), Petrovac 100.000 dinara, a na konkursu Ministarstva kulture im je dodeljeno 900.000 dinara, što je ukupno 1.850.000 dinara.
Radio Subotici je u 2017. godini Grad Subotica dodelio 1.857.000 dinara, na pokrajinskom kunkursu su dobili 1.000.000 dinara, a od Ministarstva kulture 1.400.000 dinara za dva projekta, što je ukupno 4.257.000 dinara. Ove godine od grada Subotice su dobili 1.900.000 dinara, pokrajine 700.000 dinara (dva projekta), a od Ministarstva 400.000 dinara, što je ukupno 3.000.000  dinara. 

RTV Bor je takođe novac dobijao na više  opštinskih konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja. U 2016. godini novac su dobili od opština Majdanpek - 1.000.000 dinara, Boljevac, 800.000 dinara, a od Ministarstva kulture 1.350.000 dinara, što je ukupno 3.150.000 dinara. Sledeće godine opština Boljevac im je dodelila 600.000 dinara, Žagubica 240.000 dinara, a od Ministarstva su dobili 1.480.000 dinara za tri projekta - ukupno 2.320.000 dinara. Ove godine na konkursu Ministarstva kulture dodeljeno im je 2.400.000 dinara (četiri projekta), od opštine Boljevac 850.000 dinara, Majdanpek 600.000 dinara i Zaječar 400.000 dinara, što je ukupno 4.250.000 dinara.

TV Vranje je takođe bila uspešna na različitim konkursima. U 2016. godini od matične opštine Vranje dobili su 9.367.750 dinara (dva projekta), Vladičinog Hana 550.000 dinara, Trgovišta 100.000 dinara, a za dva projekta kojima su konkurisali kod Ministarstva kulture i informisanja 1.600.000 dinara, što je ukupno 11.617.750 dinara. Sledeće godine na konkursu Ministarstva za pet projekata dobili su 4.902.850 dinara, od opštine Vranje 3.800.000 dinara (tri projekta), Vladičinog Hana 475.000. Ukupno u prošloj godini za različite projekte im je opredeljeno 9.177.850 dinara. Ove godine od Ministarstva su dobili 3.300.000 dinara (tri projekta), a od opštine Vladičin Han 450.000 dinara (dva projekta), što je ukupno 3.750.000 dinara.   
Radio Bačka iz Bača dobila je 2016. godine 1.100.000 dinara iz opštinskog budžeta. Sledeće godine na pokrajinskom konkursu dodeljeno im je 150.000 dinara, a od Ministarstva su dobili 400.000 dinara, što je ukupno 550.000 dinara. Ove godine na pokrajinskom konkursu dodeljeno im je 250.000 dinara, od Ministarstva su dobili 400.000 dinara, a od opštine Bač 800.000 dinara, što je ukupno 1.450.000 dinara. 
Projektima Niške televizije su takođe odobravana sredstva na različitim konkursima za sufinansiranje medijskih sadržaja. U 2016. godini novac su dobili od Opštine Aleksinac, 100.000 dinara, Svrljig 200.000 dinara, Bela Palanka 150.000 dinara, niških gradskih opština Medijana (250.000 dinara) i Pantelej (250.000 dinara), kao i od Grada Niša - 8.000.000 dinara, što je ukupno 8.950.000 dinara. Prošle godine od Ministarstva kulture su dobili 700.000 dinara, Opštine Bela Palanka 200.000 dinara, gradskih opština Crveni krst (100.000 dinara) i Medijana (450.000 dinara) i Grada Niša 3.700.000 dinara, što je ukupno 5.150.000 dinara. Ove godine Grad Niš je za ovu televiziju izdvojio više nego duplo u odnosu na prethodnu godinu - 8.400.000 dinara, gradska opština Crveni krst 130.000 dinara, a opština  Bela Palanka 250.000 dinara, što je ukupno 8.780.000 dinara.     
Radio televizija Inđija je 2016. godine novac dobila od matične opštine Inđija - 6.000.000 dinara i 100.000 na pokrajnskom konkursu, što je ukupno 6.100.000 dinara. Prošle godine sredstva opštine su prepolovljena - 3.000.000 dinara, od pokrajine su dobili 150.000 dinara, a na konkursu Ministarstva kulture 400.000 dinara, što je ukupno 3.550.000 dinara. Ove godine izdvajanja opštine su povećana na 5.000.000 dinara, a sredstva Ministarstva (400.000 dinara), Pokrajine (150.000 dinara) su bila na nivou prošlogodišnjih. Iz različitih budžeta RTV Inđija je ove  godine prihodovala 5.550.000 dinara. 
Radio televizija Pančevo je u 2016. godine najviše novca dobila od matične Opštine Pančevo - 17.500.000 dinara za dva projekta. Novac su te godine dobijali i na konkursima okolnih opština - Alibunar, 500.000 dinara, Kovačica 9.725.000 dinara i Vršac 200.000 dinara, što je ukupno 27.925.000 dinara. Prošle godine novac za projekte su dobili samo od matične opštine - 5.000.000 dinara. Ove godine učestvovali su na više konkursa, pa su novac za konkursno sufinansiranje medijskih sadržaja dobili od opština Kovačica, 1.000.000, Plandište 400.000 dinara, Bela Crkva 800.000 dinara, Opovo 300.000 dinara, a na pokrajinskom konkursu im je dodeljeno 1.180.000 dinara za dva projekta. Ukupna budžetska izdvajanja za ovu televiziju ove godine bila su 3.680.000 dinara.
Ukupni iznosi za pojedinačne medije u posmatranim godinama (2016 -2018.) 
	Medij


	2016.
	2017.
	2018.

	Novosadska televizija
	17.699.900 dinara
	3.000.000 dinara
	15.300.000 dinara

	Q media Kula

	600.000 dinara
	4.700.000 dinara
	4.950.000 dinara

	Novi Radio Petrovec
	3.470.000 dinara
	1.000.000 dinara
	550.000 dinara

	KCN TV Jagodina
	8.650.000 dinara
	10.470.000 dinara
	7.350.000 dinara

	Kopernikus TV Raška
	8.895.200 dinara
	16.740.108 dinara
	16.473.400 dinara

	Kopernikus RTV Šid
	3.540.400 dinara
	950.000 dinara
	1.150.000 dinara

	RTV Caribrod 

	13.650.000 dinara
	4.800.000 dinara
	5.000.000 dinara

	RT Kruševac

	8.610.000 dinara
	3.935.000 dinara
	14.855.000 dinara

	TV Pirot

	8.723.096 dinara
	9.275.000 dinara
	10.950.000 dinara

	RTV Stara Pazova

	16.760.000 dinara
	7.500.000 dinara
	7.500.000 dinara

	Radio Medveđa

	4.650.000 dinara
	3.900.000 dinara
	3.870.000 dinara

	RTV Novi Pazar

	1.900.000 dinara
	
	1.050.000 dinara

	Sandžačka TV mreža

	6.500.000 dinara
	
	1.533.000 dinara

	RTV Preševo

	
	5.700.000 dinara
	

	RTV Bujanovac

	
	2.900.000 dinara
	2.530.000 dinara

	RTV Trstenik

	1.860.000 dinara
	10.600.000 dinara
	8.600.000 dinara

	IC Odžaci

	1.450.000 dinara
	2.650.000 dinara
	1.400.000 dinara

	RTV OK Kovačica

	9.625.00
	9.900.000 dinara
	5.500.000 dinara

	Reč naroda Požarevac
	2.720.000 dinara
	2.259.994 dinara
	1.550.000 dinara

	Radio Subotica

	
	4.257.000 dinara
	3.000.000 dinara

	RTV Bor
	3.150.000 dinara
	2.320.000 dinara
	4.250.000 dinara

	TV Vranje

	11.617.750 dinara
	9.177.850 dinara
	3.750.000 dinara

	Radio Bačka Bač

	1.100.000 dinara
	550.000 dinara
	1.450.000 dinara

	Niška televizija

	8.950.000 dinara
	5.150.000 dinara
	8.780.000 dinara

	RTV Inđija

	6.100.000 dinara
	3.550.000 dinara
	5.550.000 dinara

	RTV Pančevo

	27.925.000 dinara
	5.000.000 dinara
	3.680.000 dinara


ZAKLJUČAK

„Jedva preživljavamo“ bio je najčešći odgovor koji smo dobijali radeći istraživanje. Kao najčešći razlog ovakvog pesimističkog stava navedena je loša finansijska situacija. I to „preživljavanje“ je uspeh, jer 14 medija, koji su imali programe na jezicima nacionalnih manjina, ugašeno je do 2016. godine (Informativni centar Kikinda, Radio Novi Bečej, Radio Sombor, Radio Zrenjanin, JP za informisanje Vrbas, RTV Ćuprija, RTV Petrovac na Mlavi, Radio Drina, Radio Lazarevac, Radio Leskovac, Radio Sečanj, Radio Požarevac, Centar za informisanje Novi Kneževac, RTV Bačka Palanka). Programi na jezicima manjina u ovih 29 medija koji su bili predmet istraživanja uglavnom su zadržani. U skoro polovini, u 15, programi na jezicima manjina postoje u istom obimu, kao i pre dve godine. U pet medija došlo je do smanjenja obima programa, u tri do povećanja, tri medija su ukinula programe na jezicima nacionalnih manjina, a u jednom je potpuno promenjena programska šema. U dva medija nismo mogli da poredimo podatke jer nisu učestvovali u prethodnom istraživanju, a u jednom mediju (Niška televizija), koji takođe nije učestvovao u anketi 2016. godine, program na jezicima manjina je ukinut. 

U posmatranim medijima program se emituje na 12 jezika, jedan više nego 2016. godine (slovenački). Među njima 15 medija ima program na jednom manjinskom jeziku, tri emituju sadržaje na dva jezika, po tri medija imaju programe na tri i četiri jezika. I obim programa koji se emituje je dosta neujednačen - od onih koji imaju jednosatne programe mesečno, do medija koji imaju celodnevne programe na jezicima manjina.  

Između dva istraživanja došlo je i do promene vlasničke strukture. Od 29 posmatranih, 20 medija je u privatnom vlasništvu (2016. godine ih je bilo 18), a u šest medija su vlasnici zaposleni kojima su dodeljene basplatne akcije (2016. godine bilo ih je osam). Istraživanje je pokazalo da, uprkos tome što je privatizacija davno trebalo da bude okončana, u dva medija, akcije do danas nisu prenete na zaposlene. Takođe, u jednom slučaju prodaje kapitala medija, privatizacija je raskinuta, a pošto niko od zaposlenih nije imao pravo na besplatne akcije, medij je pod okriljem Ministarstva privrede, sa državnim zastupnikom kapitala. 

Tokom privatizacije došlo je i do koncentracije kapitala. Tri vlasnika poseduju devet posmatranih medija - Radoica Milosavljević četiri medija, Kopernikus Cable Network tri i Zoran Veličković dva. 

U ovom istraživanju bavili smo se i projektnim sufinansiranjem medija. U teškoj materijalnoj situaciji u kojoj se nalaze lokalni mediji, ovo je za neke od njih značajan izvor prihoda. Takođe, zahvaljujući ovoj vrsti podrške u nekim medijima su uvedeni, a u nekima se održavaju programi na jezicima manjina (susretali smo se i sa odgovorima da kada je završen projekat, i program je ukinut). Svi posmatrani mediji dobijali su sredstva na konkursima - na pokajinskom su dodeljena sredstva za projekte četiri posmatrana medija (u dva godine), Ministrstvo kulture i informisanja (2016. godine 13 medija, 2017.  godine  15 medija i 2018. godine 14 medija). Na ova dva konkursa nije učestvovalo četiri posmatrana medija. 

Svi mediji dobijali su sredstva na konkursima lokalnih samouprava za sufinansiranje medijskih projekata. Iznos tih sredstava bio je dosta raznolik, pa su prikazana po mediju ukupna dodeljena sredstva za svaku posmatranu godinu. Ima primera da medij u nekoj od posmatranih godina uošte nije dobio sredstva za projektno sufinansiranje (IC Tutin 2017, RTV Preševo 2016. i 2018. godine i Radio Subotica 2016. godine), dok je na primer RTV Pančevo 2016. godine dobila 27.925.000 dinara. Velika razlika među dodeljenim sredstvima, kao i drastične razlike iz godine u godinu (i do nekoliko puta) onemogućavaju dugoročno planiranje. Dešava se da medijski projekat na jeziku nacionalne manjine traje godinu ili dve i da se potom ukine, ukoliko ne dobije sredstva na medijskim konkursima. S druge strane postoje i pozitivni primeri da je program započet kao projekat, a potom je uvršten u redovnu programsku šemu. 

Podaci do kojih smo došli pokazuju da je broj zaposlenih uglavnom isti kao i 2016. godine. Već smo pomenuli da su pojedini mediji prošli kroz jednu ili dve poništene privatizacije, tokom kojih je veliki broj zaposlenih uzimao otpremnine. Prethodno istraživanje pokazalo je da se u 14 medija broj zaposlenih smanjio posle privatizacije. U ovom istraživanju akcenat nam je bio na broju zaposlenih koji pripremaju programe na jezicima nacionalnih manjina i tu su odstupanja mala. U većini medija broj zaposlenih u ovim redakcijama je isti kao i pre dve godine, bilo je slučajeva odlaska u penziju, ili promene radnog mesta, kao i novog zapošljavanja, ali u većini slučajeva su u pitanju jedan ili dva zaposlena. 

Celokupna posmatrana situacija može se oceniti kao stagnacija - retke su promene u odnosu na prethodno istraživanje. I obim programa i broj zaposlenih slični su kao i pre dve godine. I mediji koji imaju sajtove, retko na njima objavljuju sadržaje na jezicima manjina, ponegde se mogu naći emisije na Jutjub kanalima, a društvene mreže se nedovoljno koriste za promovisanje sadržaja na manjinskim jezicima. S obzirom na to da su u pitanju uglavnom pogranični mediji, retki su i primeri saradnje sa medijima iz država preko granice, što bi doprinelo raznvrsnosti ovih programa. I saradnja sa Nacionalnim savetima nacionalnih manjina je različita od slučaja do slučaja. Retki su primeri i saradnje sa nevladinim organizacijma koje se bave problemima manjina. 

Ipak, osnovni problem ovih, kao i većine lokalnih medija u Srbiji je loša finansijska situacija, što dovodi do odlaska, kako stručnih ljudi iz medija, nedostatak novog zapošljavanja, kao i neulaganje u tehničku opremu.    
33

